Manieren om een gesprek te beginnen

Wanneer je net bent begonnen met een nieuwe baan, ontmoet je veel nieuwe mensen. Sommige hiervan worden je directe collega’s. Het is belangrijk om sterke werkrelaties te ontwikkelen. Een goede werkrelatie met je collega’s komt namelijk niet alleen de werksfeer ten goede, maar beïnvloedt ook op een positieve manier je werkplezier. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een goede collegiale sfeer een positieve invloed op de bedrijfsprestaties heeft. Reden genoeg dus om hierin te investeren. Maar hoe doe je dat? De eerste stap hierin is simpelweg een gesprek beginnen. Soms is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom bespreken we in dit artikel enkele manieren waarop je gemakkelijk een gesprek kunt beginnen met je nieuwe collega’s.
 

Voorstellen

Dit is de meest logische. Het is heel normaal om, zodra je bent begonnen met je nieuwe baan, op mensen af te stappen en ze een hand te geven en je voor te stellen. “Hallo, mijn naam is Adam en ik werk sinds kort op afdeling X. Ik geloof dat wij elkaar nog niet ontmoet hebben” brengt je meestal al heel ver. Als het gesprek niet echt op gang wilt komen na deze introductie, kun je altijd vragen of zij zich ook kunnen voorstellen, door de simpele vraag te stellen “En wie ben jij?” Zo kom je achter hun naam, de afdeling waar ze werken en misschien zelfs hoelang ze er werken. Misschien noemen ze wel een gemeenschappelijke hobby die je samen kunt doen in het weekend!
 

Complimenteren

Het geven van een compliment is een krachtige manier om gesprekken te beginnen en vriendschappen aan te gaan. Als je meestal niet zo snel een compliment geeft, is dit de perfecte kans om dit te veranderen. Zie je dat iemand een gave trui draagt, vertel de persoon dit dan. Het kan ook met kleinere zaken, bijvoorbeeld een toffe sleutelhanger kan ook een reden voor een compliment zijn. Zorg wel dat je compliment ‘echt’ klinkt en niet sarcastisch, anders kan het ‘compliment’ wellicht negatief uitvallen.
 

Vragen

De kans is groot dat je veel vragen hebt als je net met je nieuwe baan bent begonnen. Combineer daarom het vergaren van nieuwe kennis met het creëren van nieuwe connecties. Bijna altijd geeft het iemand een goed gevoel als hij of zij iemand anders iets kan bijbrengen. Win-win dus! Als je momenteel geen informatie nodig hebt, maar wel graag een gesprek wilt beginnen, kun je ook altijd een vraag stellen waar je het antwoord al op weet.
 

Het aanbieden van hulp

Iedereen kan soms wel wat hulp gebruiken. Het is daarom geen verkeerd idee om je hulp aan te bieden als je ziet dat een collega het moeilijk heeft. Hoor je dat een collega een druk schema heeft of zie je iemand bezig de keuken op te ruimen, dan is dat de perfecte mogelijkheid om je hulp aan te bieden. Het aanbieden van hulp zorgt ervoor dat je collega een goede indruk van je krijgt en zorgt ook voor een mooi moment om een gesprek aan te gaan.


Praten over de zaken om je heen

Als bovenstaande opties niet succesvol blijken, kun je altijd nog overgaan op het maken van een opmerking over de zaken om je heen. Denk aan een nieuwe aankondiging binnen het bedrijf, de nieuwe in hoogte verstelbare bureaus die net gearriveerd zijn of de bedrijfslunch die toch niet helemaal was wat je ervan had verwacht. Een favoriet van veel Nederlanders is het praten over het weer, misschien niet heel origineel, maar zeker bruikbaar.
 

Deze tips uitproberen met een nieuwe baan die volledig bij je past?

Neem contact met ons op!